I utgangspunktet mener jeg veiavgiften burde være øremerket veiprosjekter, men sånn er det nå en gang ikke. Når først den rødtgrønne regjeringen har bestemt at det kun gies sentral støtte til prosjekt som er delfinansiert av bomring har vi ikke noe valg. Hadde vi ikke hatt bomringer ville det betydd mindre støtte fra sentralt hold (dvs. regjeringen) og desto mer å betale for den enkelte (i form av andre skatter/avgifter).
Jeg mener bomringen rundt Trondheim ikke er et effektivt spleiselag mellom kommunens innbyggere, der den straffer enkelte mye mer enn andre. Det er for eksempel en skam at ikke byåsen bidrar i spleiselaget på samme måte som folk i enkelte andre bydeler (der de tross alt vil være blant de som vil tjene på ny tunell/sluppen bro). Mange av tiltakene i miljøpakken er latterlige, mens andre er høyst nødvendige. Miljøpakken er et annet ord for avgiftspakken, der miljø bare er et ord som benyttes om en vil ha minst mulig motbør.
Det var politisk kamp i rådhuset før en bomringfinansiert miljøpakke, hvor FrP og Høyre var i mot mens resten var for. Høyre var enig i at bomring var nødvendig, men var ikke enig i utforming og hva pengene skulle gå til. Her er jeg helt enig med Høyre, gitt de forutsetninger som eksisterer. Jeg er enig med FrP at forutsetningene burde endres, men det er noe som ikke er mulig å gjøre noe med før stortingsvalget.